Tips!

Ikväll har vi bjudit hit mamma, pappa och Oskar på middag! Det blev en hembakad pizza från scratch, vi gjorde både degen och tomatsåsen själva :) Pizzan blev mycket god och bestod av ost, skinka, champinjoner, mozzarellaost och tomater. Vi kände oss väldigt lyckade faktiskt :) Inte nog med det så bakade vi en delicious kladdkaka från ett recept från bakboken A piece of cake (Leila Lindholm) som jag fick på studenten. Den bästa kladdkakan jag någonsin ätit! Tänkte skriva ner receptet så ni kan få er något smarrigt...

50 g smör
½ dl matolja
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker (vi hade inte farinsocker, ersatte det med vanligt)
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Smör och ströbröd till formen
50 g mörk choklad (det skippade vi)

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt matolja.
3. Vispa ägg och socker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform (stick ner grovt brutna chokladbitar i kakan).
6. Grädda  i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Prova med sticka, den ska vara lite kladdig.

Tadaaa! När vi ätit avnjöt vi kladdkakan och lite ostkrogar framför teven ^^ Jag vet inte om jag berättat om filmen Orphan som Dado och jag såg för några veckor sedan? Sjukt äcklig film, den är helt sjuk alltså! Men väldigt bra, den rekomenderar jag! Vi tyckte att mamma och pappa skulle se den, så vi såg den igen. Fortfarande lika bra!

Fick veta att det är i natt man ställer om till vintertid... När jag inte har tillgång till tidning varje dag blir jag lite efterbliven. Tur att mamma och pappa påminde oss, haha. Imorgon är jag ledig, tänkte bara ta det lugnt faktiskt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0