Beach 2010 - Here I come! ... Yeah, right.

Jadu, så låter det väl varje år. Och flera gånger varje år. Man börjar oftast på måndagar, något man bestämmer när man sitter och svullar framför TV eller dator under helgen, bara för att lindra ångesten lite. Väl måndag är man superhurtig och om man har tur fortsätter det även hela tisdagen. Men så kommer dag 3 och godisbegäret blir plågsamt och man tänker "men jag kan äta godis en gång i veckan". Och på torsdagen orkar man inte gå ut och gå/springa/träna eller vad man nu pysslat med i tre hela dagar. Och på fredagen tänker man att allt ändå är förstört eftersom jag åt godis i onsdags och hoppade över träningen igår. Och så fortsätter det.

Och slimmad, fet, smal, mullig eller vad man nu är när väl sommaren kommer så går man ju alltid till stranden i vilket fall. Så Beach 2010 - Here I come stämmer ju i och för sig, även om innebörden inte är riktigt samma när man börjar tänka på det vid årsskiftet.

Det jag vill komma till är ju då att imorgon är det inte måndag. Det är torsdag! Jag anser att måndagar borde strykas som start på veckan och istället kör vi på torsdagar. Och då börjar min Beach 2010 - Here I come och meningen är att jag ska bli superfit. Hehe, jag kommer att misslyckas. Jävligt hårt. Jag skyller på mitt jobb men dock inte maten som finns där. Utan arbetstiderna, så fruktansvärt oregelbundna så man aldrig får någon rutin i livet. Det går liksom inte att äta frukost, lunch och middag på normala tider när man arbetar på McDonald's. Och så har vi en rast i en klump mitt i arbetspasset, så jobbar man 11-21 så är det rast ungefär 15-16. Då har man ätit frukost vid 09:30 och får inte nästa måltid för än klockan 15! Då är man utsvulten och trött och äter oftast något onyttigt för att få upp blodsockret. Och när man kommer hem strax efter 21 orkar man ju knappast laga middag och då svullar man mackor istället. Life is hard.

Jag tänker inte börja med någon slags diet eller vad man kallar det. Jag föredrar den hederliga tallriksmodellen, godast så. Vill inte leva på grönsaker. Vill inte sluta äta makaroner och bröd. Något som jag vill men inte borde äta (så ofta) är godis och andra sötsaker. Jag äter det varje dag och det är verkligen inte bra. Sockerberoendet är helt sjukt, jag styr inte över min egen kropp när jag MÅSTE ha godis. Creepy. Men se här:

"Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna.
"

Jag tänkte försöka minska på det. Det är inte lätt, för jag har försökt förut. Men eftersom jag helst inte vill ha diabetes eller igentäppta blodkärl inom en snar framtid är det kanske dags att försöka på riktigt, hoho. Faktiskt så tänker jag bara sluta. Sluta äta alla sötsaker och godsaker. Jag tänker inte ens äta min egen tårta när jag fyller år. Det finns inget annat alternativ, för jag har försökt att äta bara en dag i veckan till exempel men det går inte. För att lyckas med saker vill jag gärna ha en slags belöning, så man har något att kämpa för. Därför tänker jag varje söndag sätta in 50 kronor på ett sparkonto. De 50 kronorna representerar pengarna jag i vanliga fall skulle lagt på något gott. Och om jag skulle äta något (vilket inte ska hända!), så tar jag bort det dubbla. Minst.

Wish me luck... Och please, fresta mig inte med godsaker. Haha. Måste faktiskt berömma mig själv för en sak här - jag har inte ätit ett enda pommes frites sedan början av januari! Fia och jag införde det nyårslöftet och jag fattar inte hur jag klarat mig så långt! Även fast pommes inte ger mig samma tillfredsställande som godis skulle göra är jag väldigt nöjd över mina prestationer ;)

Och på träningsfronten tänkte jag faktiskt köra promenader och löpning. Jag trivs verkligen inte på gym. Kanske jag hänger med mamma på spinning några gånger, känner att jag ska ge det en till chans. Nu ska jag ladda min Creative Zen, som jag inte använt på jättelänge, med en jäkla massa bra musik. Utan musik skulle det fan inte gå, haha.

Och så måste jag bara tillägga: Jag försöker inte gå ner i vikt eller bli smalare. Jag är smal och snygg redan. Och jag har legat och ligger på samma vikt som jag gjort i säkert 4 år nu, det går liksom inte att påverka den mer än ett par kilo upp eller ner. Förra året förbrände jag lite överflödigt på benen och rumpan genom att promenera och det är ju inte helt fel. Men min tanke är som sagt inte att träna för att gå ner i vikt eller bli smal, måste bara säga det. Jag gör det för att må lite bättre, helt enkelt.

Mööööööööööööp.


Kommentarer
Postat av: Elin

Tack för att du stillar min oro honey pie! Jag vill också.. men blir bara sjuk hela tiden..

2010-02-17 @ 22:31:42
URL: http://alce-sah.blogspot.com
Postat av: Elin

Ja vad braaa! Det bästa är ju att jag ska på en annan födelsedagsfest då, i Varberg, så jag kommer festa loss för dig där :d kan ha en bild på dig i plånboken!

2010-02-17 @ 22:42:41
URL: http://alce-sah.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0