Min sjukdom.

Haha, dramatisk rubrik :p

Igår ringde doktorn till mig angående röntgenbilderna jag tog för nån vecka sedan. Detta konstaterades:

"Scheuermanns sjukdom, Mb Scheuermann och Scheuermanns kyfos är olika namn på ett och samma tillstånd där bröstryggen är mer kutryggig än vanligt. De allra flesta människor har en krökning av bröstryggen, men vid Mb Scheuermann är krökningen större än normalt.

Mb Scheuermann beror troligen på en utvecklingsrubbning i bröstryggen där kotorna får en lätt kilform i stället för att vara fyrkantiga. Mb Scheuermann upptäcks ofta i tonåren. Krökningen försvinner inte efter tonåren, men ökar å andra sidan inte heller. Ibland upptäcks Mb Scheuermann som bifynd när man gör en röntgen av ryggen.


Mb Scheuermann ger hos de flesta inga besvär. Ibland förekommer smärtor men de brukar gå över. Hos vuxna räknar vi läkare med att Mb Scheuermann inte ger några besvär om inte ryggen är väldigt krökt. Eftersom Mb Scheuermann inte brukar ge besvär brukar ingen behandling behövas. I enstaka fall kan krökningen vara så grav att behandling med korsett kan vara aktuell, men detta tillhör sällsyntheterna. Hållningsgymnastik hjälper knappast.


Rent allmänt så är ryggont vanligt. I de flesta fall så kan vi läkare inte peka ut orsaken till ryggont, utan inriktar oss i stället på behandlingen. De tre hörnstenarna i behandlingen av ryggont är att fortsätta med vardagliga aktiviteter, att träna samt sjukgymnastik eller dylikt."


Okej. Då har jag en fråga till att börja med, eller snarare ett konstaterande... Jag är inte kutryggig? Inte mer än någon annan normal människa? Och så undrar jag varför osteopaten säger att jag är vriden i bäckenet och varför den ena läkaren sa att jag hade en liten krökning på ryggraden (men inte en kutning utan en pytteliten böj, typ skollios) - men bilderna visade ingen krökning! Han jag pratade med igår sa att "ingen människa är symetrisk" och ja det stämmer. Men jag är faktiskt inte bara sne, jag är väldigt sne! Jag ser det tydligast eftersom jag ser uppifrån hur fånigt det egentligen ser ut. Men det syns också på mina höfter som är snea. Och på mina axlar, ena axeln är lite lägre ner. Och jag har olika långa ben - för att jag är sne. Jag får inget sammanhang i detta...

 

JAG HAR FORTFARANDE LIKA ONT I RYGGJÄVELN! Men det verkar vara helt normalt, "försök att leva ett normalt liv och träna som vanligt". Okokokok, yada yada yada. Känns inte som att jag fått någon förklaring, för det verkar inte finnas någon. Alla säger ju olika så nu ska jag ta tag i det här! Jag ska ringa en sjukgymnast som ska ge mig ett par jävligt bra övningar och jag ska ta dom på allvar och slita. Blir det inte bättre efter ett halvår ska jag... Ja, se till att någon röngtar hela min kropp om det ska vara nödvändigt.

 

Nu ska jag sova, lala.


Kommentarer
Postat av: HANNAH

Hej! Jag är inne på min andra termin i sjukgymnastprogrammet :) Jag läser ortopedi och handkirurgi förtillfället och hitta din länk när jag sökte på scheuermann sjukdom :) Jätte ledsen över att läsa din frustration och din diagnos. Om sjukgymnasten du gått till hört av sig/visat träningsövningar till dig skulle jag uppskatta om du svara och berätta för jag är jätte nyfiken! Scheuermann är en "barn"-ryggsjukdom och har en god prognos.. dvs att de flesta inte har program med den senare i livet :) Jag har också en "barn"sjukdom, fast i knät. Har mer elle rmindre värk hela tiden både i vila och aktivitet, men jag tränar tung styrketräning för att stabilisera musklerna runt omkring för bästa resultat och min ska bli "bättre" och "växa bort" när jag är 30. Jag hoppas du hittar en balans i din diagnos och kan acceptera och komma på en lösning för din värk :)

2011-10-18 @ 23:37:50
URL: http://www.hannahborg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0